DSU: Pinds Libyen-udtalelser er hykleri

18. marts 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom kalder det hyklerisk, når Søren Pind i dag beskylder venstrefløjen for at være skyld i den sene beslutning om at gribe ind i Libyen. Tværtimod mener DSU’erne, at regeringen med sin støtte til Irakkrigen bærer et medansvar for, at det i dag er svært at få det internationale samfund til at bakke op bag interventioner.

Det er en helt vanvittig beskyldning, når Venstres Søren Pind i dag venstrefløjens modstand mod Irakkrigen for at være skyld i Vestens tøven i forhold til Libyen. Sådan lyder det fra de unge socialdemokrater i DSU, der gennem flere uger har krævet en international intervention i Libyen.

”Søren Pinds kritik er dybt hyklerisk. Socialdemokraterne, SF og de Radikale har i flere uger lagt pres på regeringen, mens Lars Løkke og Lene Espersen har været ekstremt tøvende i deres opbakning til det libyske folk. Så sent som for et par uger siden ville Lene Espersen ikke engang kræve Gadaffis afgang”, lyder det fra DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen.

Han hæfter sig desuden ved, at der er en stor forskel på situationen i Libyen og situationen i Irak forud for invasionen i 2003, og drager i stedet paralleller til den humanitære intervention i Kosovo i 1999:

”Når der er tale om at befolkningsgrupper bliver udsat for omfattende overgreb, har det internationale samfund en forpligtigelse til at gribe ind omgående. Men det var ikke tilfældet i Irak. Tværtimod, her kortsluttede George W. Bush den proces FN havde sat i gang for at afvæbne Saddam Hussein, og indledte en krig stik imod folkerettens principper”.

Han mener, at de blodige erfaringer fra Irak har betydet, at Vesten har tøvet med at gribe ind i Libyen.

”Jeg tror det i høj grad er frygten for at gentage katastrofen fra Irak, som har fået det internationale samfund til at tøve med at gribe ind mange af de steder, hvor der eller har været hårdt brug for det, fx i Darfur, i Burma og nu også i Libyen. Dermed bærer Bush, Fogh & Co. ikke bare en ansvar for rædslerne i Irak, men også for de mange senere rædsler, som der ikke er grebet ind over for".

Peter Hummelgaard Thomsen mener i stedet Pind burde rette skytset mod regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, som har været yderst skeptisk i forhold til at standse Gadaffis angreb:

”Det er Søren Pinds åndsfæller i Dansk Folkeparti, som imod at det internationale samfund blander sig. Søren Espersen kalder Gadaffis slagterier for ’En afrikansk borgerkrig’, som om de to parter var lige gode om det, og Søren Espersen hørte også til dem der forsvarede Mubaraks regime i Egypten til det allersidste. Det vækker jo næsten minder om DF’s modstand mod at gribe ind i Kosovo i 1999, dengang kaldte Søren Espersen NATO’s humanitære intervention for ’Et omvendt korstog’”.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net