DSU: Liberal Alliances Ungdom er ”kugleskøre”

24. februar 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Formanden for Liberal Alliances Ungdom foreslår i dagens politiken at liberalisere våben-lovgivningen. Det får Danmarks Socialdemokratiske Ungdom til at reagere voldsomt. Ikke kun pga. forslaget, men fordi han bruger massakren på Utøya som eksempel på, hvorfor vi alle skal have ret til at bære våben.

Formanden for DSU, Camilla Schwalbe udtaler:

”Det er et helt grotesk forslag, som ikke bare er ultraliberalt, men som også skyder forbi al fornuft. Det er en samfundsmæssig falliterklæring, hvis vi skal til at bære våben. De seneste skoleskyderier og biografskyderiet i Colorado er et stærkt vidnesbyrd om, hvad en liberal våbenlovgivning kan føre til.”

Rasmus Brygger henviser til, hvordan en liberal våbenlovgivning kunne have forhindret at så mange liv gik tabt, da Breivik forbrød sig mod DSUs søsterorganisation, AUF, på øen Utøya. Til det siger DSU-formanden klart.

”Begivenhederne på Utøya, hvor vi mistede 69 af vores kammerater efterlod mig med et verdensbillede, som er helt anderledes end Bryggers. Lige så forfærdede og chokerede vi var over angrebet, ligeså klart sagde vi, at forbrydelsen ikke skal mødes med frygt, lukkethed og mistænksomhed, men med åbenhed, tolerance og demokrati. For mig som socialdemokrat vil svaret aldrig blive, at vi skal modsvare drab med drab, det er den sidste udvej. Vi skal holde fast i vores frihedsværdier, hvor folk kan ytre og forsamle sig, det er det bedst værn mod ekstremisme.”

Camilla Schwalbe fortsætter med et ønske om at Rasmus Brygger vender hjem fra USA med henvisning til, at Brygger tydeligvis har fundet inspiration til sit forslag efter han de sidste par dage har været i selskab med ”Gun owners of America”.

”Det er på tide, at Rasmus vender hjem. Han er tydeligvis havnet i hænderne på den skydegale våbenlobby, som har bildt ham ind, at rettigheden til at bære våben og forsvare sig selv er del af den nye liberale værdikamp. Det er kugleskørt. Hvorfor skulle vi i et land som Danmark, som er trygt og sikkert åbne op for våben?” Slutter DSU-formanden.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net