DSU: Lavere selskabsskat kan føre til øget arbejdsløshed

26. februar 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom tager godt imod flere dele af regeringens nye konkurrenceevnepakke. Men de unge socialdemokrater frygter, at lavere selskabsskat kombineret med lavere vækst i det offentlige forbrug vil betyde øget arbejdsløshed i de kommende år.

Camilla Schwalbe, formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU), giver regeringens nye vækstpakke en række pæne ord med på vejen. Hun er især glad for, at der nu kommer øget fokus på at skabe arbejdspladser i den private sektor:

”Der er mange gode ting i pakken. Jeg er glad for, at man lægger op til at øge de offentlige investeringer, og blandt andet afsætter rigtig mange penge til boligrenoveringer. Det kan sætte gang i beskæftigelsen. Jeg synes også det er meget positivt, at man nu vil bruge én milliard kroner på at øge produktiviteten gennem bedre voksen- og efteruddannelse. Det mener jeg alt sammen er noget, som regeringen fortjener ros for”, lyder det fra DSU-formanden.

Samtidig advarer DSU-formanden dog mod at tro, at lavere selskabsskatter vil få gang i væksten. Det kan nemlig, ifølge beregninger fra blandt andet AE-Rådet, betyde at arbejdsløsheden øges, fordi regeringen vil finansiere skattelettelserne ved at fyre folk i den offentlige sektor:

”Jeg forstår simpelthen ikke, at regeringen vil bruge 4 milliarder kroner på at sænke selskabsskatten. Det er et ekstremt dyrt værktøj, i forhold til, hvor få arbejdspladser det kaster af sig. Når man så samtidig vil finansiere det gennem lavere offentligt forbrug, så risikerer vi faktisk, at nettoresultatet bliver et tab af danske arbejdspladser. Det er slet ikke det, vi har brug for nu.”

DSU-formanden peger på, at hele diskussionen om vækst og arbejdspladser er kørt af sporet. Det er ikke den udenlandske efterspørgsel, men den indenlandske efterspørgsel, som er problemet.

”Regeringen ser helt forkert, når den tror konkurrenceevnen er vores største problem. Faktisk har vi et kæmpe overskud i forhold til handel med omverdenen, sådan som bl.a. vismændene også har påpeget. Vores store problem er, at både privatpersoner og virksomheder er usikre på fremtiden og derfor holder så meget på pengene, at der ikke kommer gang i væksten. Det er den udfordring, regeringen må løse, fx ved at give sikkerhed for, at der ikke kommer flere nedskæringer i den offentlige sektor”, slutter DSU-formanden.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net