DSU: Kæmper Løkke stadig for lønninger på 30 kroner?

18. juli 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Efter Lars Løkkes besøg på Restaurant Vejlegården må han åbent fortælle, om han har tænkt sig at genfremsætte Venstres forslag om, at lønmodtagere skal fratages retten til at konflikte over lønninger på 30 kroner i timen.

Vejlegårdens Amin Skov kan stadig regne med Lars Løkke blandt sine faste støtter. Det stod klart i dag, hvor Lars Løkke, iført stramtsiddende cykeltøj, lagde vejen forbi Restaurant Vejlegården for at blive fotograferet sammen med den kontroversielle restauratør, der har været under mistanke for at sætte ild til sin egen restaurant.

”Det står selvfølgelig Løkke frit for, hvem han ønsker at omgås. Men når han nu igen gør sig til flæskekammerat med Amin Skov, så skylder han også at fortælle, om han er blevet klogere end da konflikten rasede sidste år. Eller han har tænkt sig at genfremsætte Venstres forslag om at indskrænke de faglige rettigheder, sådan som Venstre gjorde sidste år”.

I forbindelse med sidste sommers faglige konflikt på Restaurant Vejlegården fremsatte Venstre og Dansk Folkeparti et beslutningsforslag i Folketinget (B92), som ville forbyde fagbevægelsen i at iværksætte faglige konflikter over for virksomheder, der allerede har tegnet en overenskomst. Det ville ifølge Beskæftigelsesministeriets jurister betyde, at danske virksomheder kunne indgå overenskomster med fx polske fagforeninger, og resultere i lønninger på ned til 30 kroner i timen.

”Venstre kæmpede sidste år helt åbenlyst for at afskaffe lønmodtagernes frihed til at kæmpe for ordentlige løn- og arbejdsforhold. Derfor skylder Løkke i dag alle arbejdende danskere svar på, om de skal indstille sig på lønninger på 30 kroner i timen, hvis han indtager Statsministeriet efter næste valg. I så fald er det da noget, danskerne skal kunne tage stilling til ved det næste folketingsvalg”, lyder det fra Camilla Schwalbe.

Hun understreger, at DSU har tænkt sig at fortsætte med at sætte sagen på dagsordenen, indtil der kommer et klart svar fra Løkke:

”Vi kan se, at Løkkes ikke har ændret sin støtte til Amin Skov, på trods af alt hvad der er sket de sidste år. Nu venter vi spændt på at høre, om han så har ændret sin holdning til Venstres eget forslag om at indskrænke konfliktretten”, slutter DSU-formanden.

For yderligere kommentarer, kontakt Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Billedet af Lars Løkke og Amin Skov kan ses på Camilla Schwalbes facebook-profil her.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net