DSU: Fagbevægelse udstiller behov for Euro-afstemning

11. marts 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) deler fagbevægelsens modstand mod, at lade EU diktere danske lønninger. Derfor mener de unge socialdemokrater, at Danmark må ophæve Euro-forbeholdet og melde sig aktivt ind i kampen, frem for at se passivt til fra sidelinjen. DSU langer dermed også hårdt ud efter Socialdemokraterne og SF, som har besluttet ikke at sætte Euroen til afstemning.

I flere medier kan man i dag læse, at den danske fagbevægelse afviser en ny konkurrenceevnepagt fra EU, hvis det betyder, at EU fremover kan diktere danske overenskomstforhold. Den melding udstiller ifølge DSU’s Forbundsformand, Peter Hummelgaard Thomsen, med al tydelighed Danmarks omkostninger ved at stå uden for Euro-samarbejdet.

”Jeg deler fuldt ud fagbevægelsens bekymring for den danske model, hvis det er de borgerlige kræfter i Frankrig og Tyskland der får lov at sætte dagsordnen. Men det er en illusion at tro, at vi kan melde os ud af projektet. Løsningen er i stedet, at vi afskaffer Euro-forbeholdet og sidder med ved bordet hvor beslutningerne træffes. Kun på den måde kan vi arbejde aktivt for, at den danske model sikres.”

Peter Hummelgaard Thomsen langer dermed også ud efter Socialdemokraterne og SF, som sidste efterår valgte at udskyde en Euro-afstemning på ubestemt tid. Især SF-formand Villy Søvndals linje om, at man kun vil tiltræde Euro-samarbejdet, hvis Euro-samarbejdet ændres i retning af mere hensyn til beskæftigelsen, undrer DSU-formanden.

”Vil vi have indflydelse på af Euro-samarbejdet, må vi sidde med ved bordet. At Villy Søvndal surmuler på sidelinjen, får altså ikke Merkel og Sarkozy til at ligge søvnløse om natten. Men i stedet for at melde sig ind i kampen, lægger S-SF op til en model, hvor vi lægger os fladt ned og tager imod diktat fra de store lande. Faktisk får indbyggerne i Malta i fremtiden mere indflydelse på centrale dele af Danmarks økonomiske politik, end danskerne selv får. Det er absurd .”

Peter Hummelgaard Thomsen mener ligefrem, at Socialdemokraterne svigter sit historiske ansvar for at tale de fagliges sag, ved at forholde sig passivt til Euro-samarbejdet.

”Det burde være hjerteblod for Socialdemokrater, at kæmpe for faglige rettigheder, både på et dansk og et europæisk plan. Det hjælper ikke noget at man vil styrke den danske model i Danmark, hvis den udhules gennem EU. Det er på tide man får øjnene op for, at EU er en central politisk kampplads, og at der i øjeblikket udkæmpes en voldsom, ideologisk kamp mellem borgerlige og socialdemokrater”, slutter Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net