DSU: Euro-forbehold skal væk inden dansk EU-formandskab

11. februar 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) mener, at Euro-forbeholdet skal være afskaffet inden Danmark i foråret 2012 overtager EU-formandskabet. DSU går dermed stik imod Socialdemokraterne og SF, som har besluttet ikke at sætte Euroen til afstemning i en kommende valgperiode.

Mens EU-landene i øjeblikket diskuterer forskellige tiltag til, hvordan Euro-samarbejdet kan styrkes de kommende år, har venstrefløjen i Danmark meldt sig helt ud af debatten. Det ærgrer DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen, som mener Danmark har en enestående mulighed for at påvirke fremtidens Euro-samarbejde:

”Socialdemokraterne og SF må droppe den EU-skeptiske kurs, og i stedet kræve forbeholdene til afstemning. Derudover bør man bruge det danske EU-formandskab i foråret 2012 til at lave en konkret model for fremtidens Euro-samarbejde, hvor sunde offentlige finanser går hånd i hånd med investeringer i uddannelse og jobs, og uden at hverken faglige eller sociale rettigheder forringes.”

Ifølge Peter Hummelgaard Thomsen er der brug for et stærkt modspil fra centrum-venstrefløjen til den nuværende ”sprarekurs”, som præger mange EU-lande, og som også er kernen i det kontroversielle fransk-tyske forslag til en såkaldt ’Konkurrencepagt’. Han langer især ud efter SF-formand Villy Søvndal, som kun vil af med forbeholdet, hvis Euro-samarbejdet ændres i retning af mere hensyn til beskæftigelsen:

”Vil vi have indflydelse på af Euro-samarbejdet, må vi sidde med ved bordet. At Villy Søvndal surmuler på sidelinjen, får altså ikke Merkel og Sarkozy til at ligge søvnløse om natten. Men i stedet for at melde sig ind i kampen, lægger S-SF op til en model, hvor vi lægger os fladt ned og tager imod diktat fra de store lande. Faktisk får indbyggerne i Malta i fremtiden mere indflydelse på centrale dele af Danmarks økonomiske politik, end danskerne selv får. Det er absurd."

De seneste gældskriser i Grækenland og Irland får ikke DSU-formanden til at tvivle på Euro-samarbejdet. Tværtimod mener han, at den økonomiske krise har vist, hvorfor Euroen er en gevinst for samarbejdet og stabiliteten i EU.

”Gældskriserne i Grækenland og Irland var blevet langt dyrere for EU-landene, hvis man ikke havde haft Euroen. Tænk hvad det havde haft af konsekvenser for den europæiske økonomi, hvis Grækenland var kollapset. Der er bred enighed om, at EU er sluppet billigere gennem krisen med Euroen, end vi ville have gjort uden Euroen. Danmark kunne være med til at styrke tilliden til Euroen yderligere, ved at ophæve forbeholdet og melde os fuldt og helt ind i EU-samarbejdet”, slutter Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net