DSU: Enhedslisten skal ind i kampen for de unge

25. juni 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom opfordrer nu kraftigt Enhedslisten til at holde op med at være fornærmet over forløbet i skatteforhandlingerne. I stedet skal partiet komme ind i kampen for de mange unge, der i dag står uden uddannelse og arbejde, lyder opfordringen fra DSU-formand Camilla Schwalbe.

Enhedslisten skal holde op med at være fornærmet over forløbet af skatteforhandlingerne, og i stedet melde sig under fanerne i kampen mod ungdomsarbejdsløsheden. Sådan lyder udmeldingen fra DSU-formand Camilla Schwalbe, efter det i dag kom frem, at Enhedslisten har afvist et forslag fra regeringen om en ungepakke, som skulle sikre uddannelse og arbejde til de mange unge uden et arbejde.

”Der står lige nu næsten 10.000 unge og mangler en praktikplads. 100.000 unge kan ikke finde et arbejde. Det er dybt alvorligt, og vi har ikke råd til at tabe en generation op gulvet. Det er simpelthen en alt for vigtigt udfordring til, at Enhedslisten kan tillade sig at spille fornærmet. De må derfor droppe snakken om spin og proces, og i stedet fokusere på den politiske substans”, lyder det fra DSU-formanden.

Det er TV2/News som i dag kan fortælle, at Enhedslisten har sagt nej til regeringens forslag om en ledighedspakke på 1,2 milliarder til at bekæmpe arbejdsløsheden. Pakken indeholdt blandt andet penge til at sikre flere unge en kompetencegivende uddannelse, og til at sikre erhvervserfaring til de mange nyuddannede, som i dag står uden et arbejde.

”Vi har hele tiden sagt, at vi gerne så, at regeringen indgik et forlig med Enhedslisten. Men jeg synes det er hyklerisk, når Enhedslisten på den ene side angriber regeringen for at skære ned på de arbejdsløse, samtidig med, at de ikke vil være med til at få flere i arbejde. Jeg tror ikke de arbejdsløse kan forstå, hvordan Enhedslisten den ene dag kan hævde de kæmper for de arbejdsløse, og næste dag afviser et tilbud om en omfattende indsats mod arbejdsløshed. Det hænger ikke sammen.”

Hun undrer sig samtidig over, hvorvidt de ca. 12 % af danskerne, som i dagens meningsmåling siger de vil stemme på Enhedslisten, er enig i partiets linje.

”Jeg tvivler på at 12 % af danskerne, som i øjeblikket siger de vil stemme på Enhedslisten, ønsker et parti som sidder med armene over kors mens flere og flere unge parkeres på sidelinjen. Jeg tror langt de fleste ønsker et parti, som arbejder for indflydelse og på at trække regeringen til venstre. Som ung socialdemokrat håber jeg meget, at Enhedslisten vil kaste sig ind i kampen og arbejde for konstruktive løsninger – ikke mindst for de unges skyld.”

For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Camilla Schwalbe på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net