DSU: 2020-plan fejlfortolker økonomiske udfordringer

12. april 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom langer hårdt ud efter regeringens 2020-plan, som ifølge DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen slet ikke forholder sig til de virkelige udfordringer i dansk økonomi. De unge socialdemokrater efterlyser i stedet, at der sættes ind over for den høje ungdomsarbejdsløshed, investeres i uddannelse og satses målrettet på at skabe nye jobs, som Danmark kan leve af i fremtiden.

Regeringens 2020-plan er dybt usolidarisk, og den har en helt forfejlet sigte på, hvad der er de væsentligste udfordringer for dansk økonomi. Sådan lyder beskeden fra Peter Hummelgaard Thomsen, formand Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU). Han peger på, at regeringen selv har en stor del af ansvaret for den nuværende situation.

”Regeringen og Dansk Folkeparti har med et skattestop og ufinansierede skattelettelser forgyldt de rigeste gennem de sidste ti år. Nu lader man så dem betale, som i forvejen er hårdt ramt af krisen. Først vedtog man genopretningspakken, der halverede dagpengeperioden og skar voldsomt ned på efteruddannelse. Og nu vil man så afskaffe efterlønnen. Det hænger slet ikke sammen”, ”, lyder det fra DSU-formanden.

Et centralt element i regeringens 2020-plan er en tilbagetrækningsreform, der skal afskaffe efterlønnen og hæve pensionsalderen. Men det er et helt forkert fokus, mener DSU-formanden, som peger på at den høje ungdomsarbejdsløshed er et langt større problem – både i dag og på længere sigt.

”Det er helt grotesk med så ensidigt et fokus på senere tilbagetrækning, når næsten 100.000 unge står uden et arbejde. Hvis vi ikke får løst det kæmpe problem, så risikerer vi at tabe endnu en generation på gulvet. Og det bliver rigtig dyrt i fremtiden. Regerings ungepakke fra sidste uge er en hån mod de ledige. Man tager penge fra voksenlærlingeordningen for at finansiere nogle kampagner – det kommer der ikke meget beskæftigelse ud af”, lyder det fra DSU-formanden.

Også regeringens planer om at skære ned på SU’en får hovedrysten med på vejen af DSU-formanden. Han frygter, at det vil få færre unge gennem en ungdomsuddannelse på et tidspunkt, hvor danske unge i forvejen bliver dårligere uddannet en tidligere generationer.

”I ti år har de borgerlige skåret ned på uddannelsesområdet, og resultatet er at vi i dag bliver dårligere uddannede og dermed står dårligere rustet til at klare fremtidens udfordringer. Vi ved der bliver mangel på veluddannet arbejdskraft i fremtiden, samtidig med at der bliver færre jobmuligheder for ufaglærte. Derfor er det helt hul i hovedet, at regeringens nu lægger op til nye nedskæringer”, slutter Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

dsu@dsu.net