DFU og DSU sammen om nyt initiativ: Unge for efterløn

07. januar 2011   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Et helt nyt, og noget overraskende, tværpolitisk initiativ har set dagens lys; Unge for Efterløn. Det er de to ungdomspolitiske organisationer, Dansk Folkepartis Ungdom og Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, som står bag den nyetablerede platform. Ifølge de to ungdomsformænd kommer stiftelsen som et modsvar på de myter, der verserer i den offentlige debat omkring unges holdning til efterløn. Bente Kronborg, formand For Dansk Folkepartis Ungdom (DFU) udtaler:

”Vi er trætte af myten om, at unge ikke tager ansvar for de generationer, som har knoklet på arbejdsmarkedet i mange årtier. Størstedelen af den danske ungdom kan godt se ud over deres egen næsetip og vi er klar til at tage ansvar – også for de generationer, som har bygget det velfærdssamfund vi har i dag!”

Peter Hummelgaard Thomsen, Forbundsformand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, fortsætter:

”I 2006 tog partierne bag velfærdsforliget ansvar for de fremtidige udfordringer på arbejdsmarkedet. Der blev truffet svære valg om at udskyde efterløns- og pensionsalder, men det var nødvendige beslutninger. Nu kommer regeringen med et forslag, som vil betyde, at lønmodtagere i fremtiden skal være på arbejdsmarkedet til de er langt over 70 år. Det virker som grebet ud af den blå luft.”

De to ungdomsformænd inviterer helt åbent flere ungdomsforeninger med i initiativet. De mener ikke, at kampen for bevarelse af efterlønnen udelukkende er forbeholdt politiske partier. Således udtaler Bente Kronborg:

”Vi vil med åbne arme tage imod flere ungdomsforeninger, som ønsker at melde sig ind i kampen for at bevare efterlønnen. Vi er ikke ude på at profilere os selv, men blot aflive myterne om en ungdom, som ikke vil vise ansvar for de ældre generationer. Og det er vi sikker på, at flere organisationer er med på,” slutter Bente Kronborg.

For yderligere informationer kan DSUs forbundsformand, Peter Hummelgaard Thomsen, kontaktes på tlf.: 40955300; Eller Dansk Folkeparti Ungdoms formand, Bente Kronborg Flensted, på tlf. 21930093.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net