Byggeklodser bliver til nye badeværelser

03. april 2013   |   Badmodul  |  Flere pressemeddelelser

To brødre fra Nordjylland har opfundet en helt ny måde at bygge og renovere badeværelser på, og sammen realiserer de opfindelsen på Frederiksberg. Hele badeværelset opbygges som moduler på værkstedet. Når modulerne er færdige, transporteres de hen til kunden, hvor de bliver samlet på ganske kort tid.

Brødrene murermester Malthe Vad og tømrermester Mads Andreasen har søgt patent på den nye byggemetode, der ifølge dem sparer både tid, penge og svineri for kunden. De har stiftet firmaet Badmodul A/S, som foreløbig har værksted på Frederiksberg. Målet er i løbet af nogle år at kunne tilbyde den nye byggemetode over hele landet under varemærket Badmodul.dk.

Irritable kunder gav ideen

Malthe var almindelig selvstændig murermester med både nybyggeri og renoveringsopgaver i Frederikshavn. ”Især ved renoveringsopgaver oplevede jeg ofte, at kunderne var irriterede over, at murerarbejde sviner. Vi ryddede selvfølgelig op efter os, men mange kunder finder det ubehageligt at bo i et hus, hvor badeværelset er under ombygning i for lang tid,” fortæller Malthe Vad.

Det fik ham til at overveje, om man ikke kunne lave noget af arbejdet hjemmefra, så kunderne ikke skulle have så meget besvær. Hans bror, Mads Andreasen, kunne genkende problemet fra sin selvstændige tømrervirksomhed i Aalaborg, og var hurtigt med på at udvikle noget helt nyt. Så i en periode brugte de alle deres aftner på at tegne skitser, måle og eksperimentere med materialer, indtil de havde en holdbar løsning på alle de forskellige dele, der udgør et moderne badeværelse.

”Moderne mennesker vil have individuelle badeværelser, så man kan ikke bare lave nogle få designs, som man kan vælge imellem. Så i vores modulsystem vælger kunden stadig selv farver, fliser, klinker, sanitet, skabe og alt det andet, der udgør et nyt, moderne badeværelse. Forskellen er, at vi bygger kundens badeværelse op på vores moduler på værkstedet,” forklarer Mads Andreasen.

Da de var færdige med udviklingen og troede nok på ideen, lukkede de hver deres nordjyske forretning. Sammen stiftede de en ny virksomhed og flyttede til hovedstaden, hvor de vurderer, at markedet er størst.

Hemmeligheden ligger i samlingen

Badeværelset er husets dyreste kvadratmeter, dels fordi der er mange installationer involveret, og dels fordi materialerne skal kunne klare det fugtige miljø. Bygningsreglementet stiller store krav til vandtæthed, afløbsinstallationer, fremføring af koldt og varmt vand, varmeforsyning, elinstallationer og ventilation. Alle disse krav er opfyldt i Badmodul.dk’s modulopbyggede baderum. ”Vi skal selvfølgelig være ekstremt opmærksomme ved opmålingen, men det handler jo bare om ordentligt håndværk,” siger Malthe Vad med udpræget nordjysk dialekt, ”men hemmeligheden ligger i samlingerne. Vi har opfundet en samlemetode, som gør det simpelt og rationelt at færdiggøre modulerne på værkstedet. Når vi så kommer ud til kunden, er det hele næsten lige så simpelt som at samle et Ikeaskab.”

Badmodul.dk’s rekord for renovering af et badeværelse er på tre dage. Første dag gik med nedbrydning af det gamle badeværelse og klargøring af de nye installationer. Herefter gik der to dage med at montere modulerne og tætne samlingerne. ”Gennemsnitligt tager det nu to uger,” understreger Malthe Vad, ”men vores metode er altid ca. 40% hurtigere end den traditionelle.”

Flere gevinster

Den hurtige montering og den rationelle byggemetode giver også andre fordele. ”Vores medarbejdere har langt bedre arbejdsforhold på værkstedet end ude hos kunderne, hvor materialer måske skal transporteres ad besværlige trapper, og hvor der skal tages hensyn til gulvtæppet i entreen,” forklarer Malthe Vad. Det betyder både, at folkene kan arbejde hurtigere og mere effektivt, og at de har et langt sundere arbejdsmiljø. Samtidig giver det en kontant besparelse til kunden, da håndværkertimerne udgør en stor del af den samlede regning for et badeværelse. ”Nogle kunder putter besparelsen direkte i lommen, mens andre vælger at udfylde hele deres budget og vælge flottere og dyrere materialer og ekstra udstyr,” fortæller Mads Andreasen. Besparelsen ligger omkring de 20%.

Københavnerbadeværelser

De to nordjyske brødre tror på fremtiden i hovedstaden, for netop de såkaldte københavnerbadeværelser er specielt velegnede til at blive fornyet med moduler. ”Der er ofte kun ganske lille plads at arbejde på, og det giver megen spildtid, og dårlige arbejdsstillinger for håndværkerne, hvis man bygger på den traditionelle måde,” siger Malthe Vad. Selv de lejligheder, der kun har plads til en brusekabine kan få hjælp hos Badmodul, for brødrene har nemlig også et pænt alternativ til de kendte plastikkabiner. ”I vores fritstående brueskabiner er selvfølgelig fliser efter eget valg, og den enkelte kabine er skræddersyet til det rum, den skal stå i,” forklarer Mads Andreasen, der sammen med broderen også har en vækststrategi klar:
”Nu indtager vi først København, Odense, Aarhus og Aalborg, hvor der er rigtig mange tiltrængte renoveringsopgaver. Derefter vil vi være rigtig landsdækkende,” forsikrer han.