Bæredygtig kaffe
27. marts 2021 | ØNSK ApS | Flere pressemeddelelser
To unge kaffedistributører vil revolutionære det danske kaffemarked ved at hælde bæredygtig kaffe ud over det
Hvert år rejser Rasmus Ditlev (26 år) og Andreas Kirk (25 år) til Nicaragua for at handle kaffe direkte hos kaffebønderne på de små, bæredygtige farme i de mellemamerikanske bjerge.
De tøver ikke med at give en hånd med under høsten, og den 71-årige kaffebonde Leonel Valladares kan, takket være investeringer fra de to danske fyre, beskytte sin hjemmedyrkede gødning under et nyopført tagdække.
"Vi er her for at udfordre, hvordan man handler, producerer og drikker kaffe herhjemme", fortæller Andreas Kirk, der sammen med Rasmus Ditlev skabte ØNSK Kaffe tilbage i 2017.
De to kaffeelskere var godt trætte af gennemsigtigheden i branchen, og hvor svært det var at gennemskue, hvor kaffen i koppen kom fra, og hvordan den blev handlet. Samtidig var risterierne hurtige til at pynte sig med lånte fjer, som Rasmus og Andreas kaldte det, tilbage i 2017.
I dag har den slags fået betegnelsen 'green washing', og det viser meget godt, at ØNSK Kaffe rammer ned i tidsånden:
"Virksomhederne har i dag et langt højere fokus på bæredygtighed, og ethvert firma med respekt for sig selv, og den verden vi lever i, har en CSR-strategi, Her passer vi som hånd i handske. Og selvom mange kaffedistributører kan levere udmærket kaffe til erhverv, spår jeg en fremtid, hvor det ikke vil være nok. Og det passer os glimrende", afslutter Andreas.