Aktionærer kræver stop for skattely på Danske Banks generalforsamling

17. marts 2014   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

I morgen (tirsdag d. 18. marts) kl. 14 holder Danske Bank generalforsamling på Tivoli Congress Center i København. En gruppe på 15-20 medlemmer af SF Ungdom har købt aktier i banken, og har stillet forslag på generalforsamlingen om, at banken gør op med sin brug af skattely.

»Danske Bank må stå til ansvar for sine handlinger – derfor møder vi op på deres generalforsamling.«

Sådan siger Carl Valentin, der er landsformand for SF Ungdom og en af de aktionærer, der møder op til Danske Banks generalforsamling tirsdag og forsvarer sit forslag på talerstolen.

”Der har den seneste tid været talrige eksempler på, at store banker både benytter sig af skattely og rådgiver deres kunder til det samme, og Danske Bank er bestemt ingen undtagelse. Derfor har jeg stillet forslag om, at Danske Bank tager afstand fra alle former for skattely.” - Udtaler SFU-formanden.

”For nylig blev det afsløret, at Danske Bank har tænkt sig at sende 187 mio. kr. til skatteparadiset Jersey, når de skal sende udbytte til deres aktionærer. Sådan noget bør Danske Bank simpelthen holde sig for gode til. Det er hamrende usolidarisk, og så er det unfair over for alle os, der tager på arbejder hver dag og betaler vores skat.”

SFU’erne mødes på Blegdamsvej 24a på Nørrebro kl. 12 inden generalforsamlingen og får de sidste detaljer på plads, inden de tager afsted til den store begivenhed i samlet flok.

-------------------------------

For yderligere kommentarer kontaktes:
Carl Valentin, landsformand for SFU
- 40580270
Carl@sfu.dk

Pressebilleder til fri afbenyttelse:

Forlagene stillet på generalforsamlingen kan findes her eller på Danske Banks hjemmeside: