576 øl fra 102 bryggerier kandiderer til titlen som Årets danske Ølnyhed(er) 2011

17. januar 2012   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

For trettende år i træk vælger medlemmerne af Danske Ølentusiaster gennem en afstemning på ale.dk Årets danske Ølnyhed.

De første 5 år blev Årets danske Ølnyhed valgt ved én afstemning, men på grund af det store antal nye øl valgte foreningen herefter at dele afstemningen op i to runder. Nu bliver afstemningen yderligere delt i to kategorier, begge stadig med to runder.

I dette års felt er der imponerende 576 danske ølnyheder fra 2011 at vælge imellem – fra ikke mindre end 102 forskellige bryggerier. Det er kun 14 færre ølnyheder end i 2010, og kun 28 færre end i 2009, så selv om vi oplever et lille fald er det på ingen måde markant. Ved at foretage en opdeling i øl op til 5,9 % ABV (Alcohol By Volume) og øl på 6 % ABV og derover er det blevet til to lidt mere overskuelige felter:
210 ølnyheder på op til 5,9 % ABV
366 ølnyheder på 6 % ABV og derover

Der afholdes to afstemninger fra 16. til 31. januar 2012, én for hver kategori De fem øl der får det højeste antal stemmer i hver kategori går videre til to afstemninger der løber hele februar måned 2012, og vinderne af hver kategori vil blive kåret som Årets danske Ølnyhed(er)

Gennemsnittet i kategorien op til 5,9 % er 5,1 %, og gennemsnittet i kategorien på 6 % og derover er 7,9 %, og blandt andet derfor mener vi at have fundet et passende punkt at opdele efter – at det samlede gennemsnit ender på 6,9 % skyldes det større antal øl i kategorien på 6 % og derover.

Med så mange nye øl, synes valget af Årets danske Ølnyhed at være en næsten uoverkommelig opgave, men med godt 9.000 medlemmer fordelt over hele landet er alle øl uden tvivl blevet smagt og vurderet af så mange at ingen øl risikerer at blive overset. Og de fem øl fra hver kategori der slipper gennem nåleøjet til de endelige afstemninger vil uden tvivl være de der har gjort størst indtryk. Disse ti bliver i februar smagt og bedømt af foreningens medlemmer ved utallige medlemsmøder landet over.

Er man medlem af Danske Ølentusiaster, og afgiver sin stemme i afstemningerne om Årets danske Ølnyhed, deltager man i lodtrækninger om fine præmier

Resultatet af afstemningerne, der udpeger Årets danske Ølnyhed(er) 2011, offentliggøres på Danske Ølentusiasters Generalforsamling i Odense den 24. marts 2012

...listerne over de 576 nye danske øl kan ses på http://www.ale.dk/index.php?id=9862

Yderligere oplysninger ved henvendelse Danske Ølentusiasters