4 ud af 5 har arbejdet i deres ferie i år

24. august 2010   |   Teglkamp & Co.  |  Flere pressemeddelelser

Vi holder ferie med familien – og med arbejdet! Vi giver ca. 1 dag af vores ferie til arbejdet. Konsulentfirmaet Teglkamp & Co. har netop gennemført en undersøgelse omkring arbejde og ferie. Undersøgelsen er gennemført umiddelbart efter, at deltagerne er kommet hjem fra sommerferie i år. Undersøgelsen viser bl.a. at 4 ud af 5 rent faktisk har haft arbejdet med på ferie.

4 ud af 5 har arbejdet i deres ferie i år

Vi holder ferie med familien – og med arbejdet! Konsulentfirmaet Teglkamp & Co. har netop gennemført en opfølgning på en undersøgelse omkring arbejde og ferie fra 2009. Undersøgelsen er gennemført umiddelbart efter, at deltagerne er kommet hjem fra sommerferie i år. Undersøgelsen viser bl.a. at 4 ud af 5 rent faktisk har haft arbejdet med på ferie.

Af øvrige resultater fra undersøgelsen kan nævnes:

Vi giver ca. 1 dag af vores ferie til arbejdet

I gennemsnit har deltagerne givet omkring en dag af deres ferie til arbejdspladsen. Tiden bliver typisk brugt til at holde sig ajour på mailen eller til at besvare telefonopkald. Og det er ikke kun et par enkelte gange i løbet af ferien. Deltagerne er som regel på mailen hver eneste dag. Så arbejdet er sjældent helt ude af tankerne, når man holder ferie.

Vi elsker vore arbejde, derfor kommer det også med på ferien

Den mest almindelige grund til, at vi ikke kan holde fingrene fra arbejdet er, at vi faktisk godt kan lide vores arbejde. Det oplyser mere end halvdelen af deltagerne i undersøgelsen. Derudover oplyser hver 3. deltager i undersøgelsen, at de har arbejdet med på ferien, fordi der ikke er andre til at løse opgaverne, når de holder ferie.

Hver 3. har arbejdet mindre i ferien i år end tidligere!

Man kunne jo frygte, at ferien henover årene langsomt blev ædt af vores arbejde. Undersøgelsen afkræfter imidlertid den tendens. Faktisk har hver 3 af deltagerne arbejdet mindre under ferien i år end i tidligere år. Ca. halvdelen af deltagerne oplever arbejdsmængden som uændret under ferien i forhold til tidligere år. Hver 10. har dog arbejdet mere i deres ferie i år end tidligere.

”Min kone har arbejdet rigtig meget i vores ferie i år”

For en af deltagerne undersøgelsen har dette års ferie været lidt af en øjenåbner:

”Min kone (der nu er adm.dir.) har arbejdet rigtig meget på denne ferie - modsat mig. Rollerne er faktisk vendt om i år, hvilket har givet mig stof til eftertanke: Det er meget lettere at se faldgruberne udefra - også når man selv bliver udsat for "åndsfravær" og det tomme blik hos konen (fordi hun liiiige oppe i hoød skal ha' styr på noget VIGTIGT)... Det er svært at kritisere eller forklare min kone, hvordan jeg egentlig oplever det. Jeg tror kroppen kommer til at opføre sig som en jumbojet, som aldrig lander og tanker op. Resultat af det er jo helt åbenlyst, for sjældent har man hørt om flyvemaskiner, som blev deroppe, når der ikke længere var noget brændstof tilbage... Næ, vel? Men det kan ikke ha' været sjovt for hende de sidste 5 år, hvor jeg sad i et andet job og gjorde ligesom hende. Eye opener af den kedelige slags, men det var vist på tide. Nu er det min opgave at hjælpe hende til at være sammen, når vi er på ferie - både gennem aktive oplevelser, hvor man bruger sin fysik, solnedgange og kølig hvidvin med havudsigt, en bog på stranden - og power-shopping ikke mindst.”

I princippet bør man holde fri i ferien

Mange af deltagerne i undersøgelsen har suppleret med kommentarer omkring deres holdning til arbejde under ferien. Mange af kommentarerne går på, at i princippet bør man holde ferie – meen ….

”Jeg synes generelt, at man skal holde ferie og ikke arbejde under ferien. Når det så er sagt, kan der være særlige situationer, som kræver attention og ikke kan vente. Det er med at finde balancen.

Jeg undgår så vidt muligt at arbejde, men har den aftale at arbejdet kan ringe eller SMS'e hvis det er vigtigt.”

Ferien er "hellig", personligt føler jeg det gør de første dage efter ferien lettere, hvis jeg har overblik over min mail/kalender inden ferien er slut. Det er overblik - ikke sagsbehandling, blot viden om hvad der er sket, og hvilke implikationer der har fået på min arbejdstid i den første uges tid efter ferien.

Det er væsentligt at holde ferie og komme helt væk fra arbejdet, også mentalt. Dog mener jeg godt, at man kan stå til rådighed på telefonen og tjekke evt. beskeder 1-2 gange dagligt. Det er yderst sjældent, jeg oplever, at nogen benytter sig af muligheden for at ringe - kun i absolutte nødsituationer.

Jeg tager normalt IKKE arbejde med på ferien, men jeg kan godt lide at være lidt forberedt til mandag morgen efter ferien, så jeg læser gerne arbejdsmail en af de sidste dage i ferien.

Og så er der jo hensynet til kollegaerne …

Det er ikke kun fordi vi synes om vores arbejde, at vi også tager det med på ferie. Hver 5. deltager angiver, at de ikke vil lade deres kollega i stikken, derfor er de også til rådighed i deres ferie. Et par af deltagerne har kommenteret det således:

Dybest set er det noget skidt at arbejde i sin ferie, og burde forbydes, men det er svært når man ikke er rejst udenlands eller bare til øerne, at lade sine kolleger tumle med problemer som man selv let kan løse.

Min generelle holdning er at man ikke bør arbejde i sin ferie, Jeg har dog stået rådighed telefonisk for en ny kollega, som mangler erfaring, med vore kunder.

Ferie skal være ferie, og det er derfor vigtigt at være tro mod dette. Jeg tror det er virkeligt godt for helheden, at man kobler af i de 2-3 uger man har sommerferie. Man skal selvfølgelig have respekt - også for arbejdsplads og kolleger, og kan en ting løses ved at ringe og spørge om noget man er dybt involveret i, kan man selvfølgelig også finde 5 min. til at svare - det er ikke det samme som at overtage, eller få ødelagt ferien, men for at spare de resterende for at lede efter information, som de måske ikke engang kan finde.

Susanne Teglkamp, direktør i konsulentfirmaet Teglkamp & Co., siger:

”Jeg tror, at vi må erkende, at for mange af os er arbejdet en vigtig del af vores liv og ikke noget vi bare er til stede på fra 8 til 16. Derfor er arbejdet også med i et eller andet omfang, når vi har ferie. Det er sjældent arbejdsgiveren, der lægger pres på eller forventer, at man tager arbejdet med på ferien – oftest tværtimod. Så vi vælger det selv. Men det er vigtigt at være bevidst omkring valget. Og det er også vigtigt at vi er bevidste om, at vi oftest bliver mere kreative og performer bedre, hvis vi en gang imellem tager 100% fri for arbejdet. Og ikke mindst bliver vi en bedre ægtefælle, forældre eller ven, når vi er nærværende og til stedet i nuet.”

Hvis du ønsker at begrænse dit arbejde i ferien anbefaler Susanne Teglkamp,

• at du tager stilling til, om du rent faktisk ønsker at arbejder i din ferie
  • at du laver nogle fornuftige vaner for eventuelt arbejde under ferien, f.eks. kun at læse mail 1 gang om dagen og kun lytte din telefonsvarer af 1-2 gange om dagen
  • at lave en aftale med dine nærmeste om, at de siger til, hvis dit arbejde går ud over samværet med dem
  • at du har lavet en aftale med din arbejdsplads, at de kun kontakter dig, hvis det er absolut nødvendigt – du vil måske til din skuffelse opleve, at de godt kan klare sig ude dig
  • at du undgår at lægge møder de første arbejdsdage efter ferien,
  • at du undgår at lægge vigtige deadlines lige efter tilbagekomst fra ferie,
  • at du alliere dig med dine kollegaer og bede dem om at træde ind, hvis nødvendigt mens du er på ferie. Du hjælper jo også dem, når de er på ferie!

Yderligere oplysninger:

Direktør Susanne Teglkamp, Teglkamp & Co., telefon 48 22 11 41 / 21 60 29 99,
e-mail: ste@teglkamp.dk

Om Susanne Teglkamp

Susanne Teglkamp er konsulent og direktør i Teglkamp & Co. Susanne er uddannet jurist og reserveofficer og har bred erfaring fra både den private og den offentlige sektor. Hun har bl.a. være kommunaldirektør, HRdirektør i to forskellige IT-virksomheder og har i mange år arbejdet som managementkonsulent.

Om Teglkamp & Co.

Teglkamp & Co. arbejder ud fra perspektivet: ledelse i øjenhøjde. Det vil sige, at vi møder lederne på deres bane. Vi tager udgangspunkt i virksomhedernes udfordringer og arbejder ud fra en praktisk tilgang til udfordringerne.

Teglkamp & Co. arbejder bl.a. med kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere, projektledelse, karriererådgivning, web-baserede analyser. Se mere på www.teglkamp.dk

Susanne Teglkamp

ste@teglkamp.dk