3F Ungdom: Er almindelige lønmodtagere mindre værd?

20. november 2010   |   3F Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmark har brug for alle kræfter, når vi skal videreudvikle vores samfund. Derfor ser 3F-Ungdom med stor skepsis på, hvordan regeringen og Dansk Folkeparti igen og igen favoriserer akademikere. De unge i 3F mener, at der skal gøres op med den nedladende holdning overfor ganske almindelige lønmodtagere og politikerne bør i højere grad prioritere unge med- og under en erhvervsuddannelse.

Landets erhvervsuddannelser er igennem de sidste ti år blevet udsultet. Senest har regeringen sammen med Dansk Folkeparti igen skåret på bevillingerne til Danmarks faglige uddannelser. Sammenholdt med det nye pointsystem i ’Udlændingepakken’ tegner det er nedladende billede af de borgerlige partiers syn på ufaglærte- og faglærte lønmodtagere i Danmark.

"Vi forstår ganske enkelt ikke denne hetz mod den almindelige arbejder, som regeringen og Dansk Folkeparti har sat sig i spidsen for.” udtaler Peter Bøgh, formand for 3F Ungdom. Han understreger, at Danmark i de kommende år står overfor en stor udfordring med manglen på faglært arbejdskraft.” Når vi nu ved, at vi kommer til at mangle faglært arbejdskraft, er det helt hul i hovedet, at de for det første forringer vores uddannelsesmuligheder og derefter taler ned til os.”

3FU mener, at politikerne skal tage situationen alvorligt.

” I stedet for at gennemføre en så uddannelsessnobbet politik, som regeringen og Dansk Folkeparti har gang i, burde de investere massivt i vores uddannelser og arbejdspladser. Man må seriøst spørge sig selv om, hvorvidt de borgerlige partier mener, at ganske almindelige lønmodtagere er så meget mindre værd end akademikere med en ph.D. Det kan da ikke være rigtigt.” slutter Peter Bøgh.

Ved spørgsmål kontaktes Peter Bøgh på 20 12 96 80 eller e-mail peter.bogh@3f.dk.

Peter Bøgh

20129680