221 ORGANISATIONER BAKKER OP OM STOR KLIMAMARCH 12/12

12. november 2009   |   12. december-initiativet  |  Flere pressemeddelelser

221 forskellige organisationer fra hele verden står bag en stort anlagt march, der skal presse politikerne til at prioritere klimaudfordringen. Senest har HK tilsluttet sig initiativet. Her til aften var næsten 100 mennesker samlet til informationsmøde i København, og arrangørerne håber nu på titusindvis af deltagere.

Pressemeddelelse, torsdag d. 12. november 2009

Stor klimamarch planlægges om en måned

Lørdag d. 12. december om eftermiddagen skal titusindvis af mennesker vandre fra Christiansborg Slotsplads til Bella Center, hvor FN på det tidspunkt afholder klimatopmøde. Med sig vil folkemassen bringe almindelige menneskers klimaholdninger på store, genbrugte sejl, hvorpå marchens deltagere har malet deres budskaber til forhandlerne. Sejlene skal overrækkes til forhandlerne i Bella Center.

”Det er vigtigt for os, at almindelige mennesker kan få deres budskab kommunikeret ind til beslutningstagerne, og derfor har vi fået idéen med sejlene. Vi er allerede i gang med at lave aftaler med deltagere i klimatopmødet om at de kan komme ud og tage imod sejlene,” fortæller Knud Vilby, der er talsperson for initiativet bag marchen.

I den danske dagspresse har der været stor fokus på eventuelle ballademagere under klimatopmødet, men der vil ikke blive problemer med at overholde lovgivningen d. 12. december, forsikrer Knud Vilby:

”Det er en fredelig og familievenlig demonstration hvor alle trygt kan dukke op og vise deres støtte til at verdens politikere gør noget ved klimaproblemerne,” forklarer han – og tilføjer, at initiativtagerne bag marchen også er i god dialog med det danske politi for at sikre en rolig afvikling af arrangementet.

Initiativet bag marchen består af hele 221 organisationer fra 39 forskellige lande i hele verden, og stadig flere slutter sig til. Alene på den sidste uge er der kommet næsten 50 organisationer med fra knap 15 forskellige lande. Blandt de seneste på listen er den danske fagforening HK.

For supplerende udtalelser, kontakt:
Talsperson Knud Vilby, mobil 60 73 22 43, mail knud@vilby.dk

For praktiske oplysninger, kontakt:
Kommunikationsansvarlig Pelle Dam, mobil 21 45 50 29, mail pelledam@gmail.com

Pelle Dam