11.121 mangler en læreplads – DSU kræver handling!

08. august 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) kræver, at der omgående sættes ind for at skabe nye lærepladser til eleverne på landets erhvervsskoler. Det sker efter undervisningsministeriet netop har offentliggjort, at over 11.000 unge mangler en læreplads, det højeste tal i mange år. De unge socialdemokrater kræver blandt andet, at der indføres sociale klausuler i forbindelse med alle offentlige udbud, så virksomhederne tvinges til at tage flere lærlinge.

11.121 unge på landets erhvervsskoler mangler i øjeblikket en læreplads, for at kunne gøre deres uddannelse færdig. Det er første gang i mange år at antallet er over 10.000, og en stigning på over 16 % siden sidste år, hvor undervisningsministeren hed Troels Lund Poulsen. Den negative rekord får DSU’s forbundsformand, Camilla Schwalbe, til at kræve handling fra regeringen:

”Det er simpelthen en katastrofe, at så mange unge ikke kan færdiggøre deres uddannelse. De har gjort som politikerne sagde, begyndt på en uddannelse, og nu får de så at vide, at de desværre ikke kan få lov at fortsætte. Det er helt grotesk. Og vi ved desværre, at rigtig mange af dem som ikke får en læreplads, er i farezonen for at falde fra, og ende som arbejdsløse, i stedet for som veluddannet arbejdskraft.”

Regeringen har flere gange lovet at gøre noget ved problemet, blandt andet har den oprettet 3.000 skolepraktikpladser. Men ser man på udviklingen de seneste år, har manglen på lærepladser været jævnt stigende. Det får nu DSU-formanden til at kræve, at der tages langt skrappere midler i brug:

”I dag er det kun 3 ud af 10 virksomheder, som tager lærlinge. Det er simpelthen alt for få. De har et stort medansvar for at uddanne fremtidens arbejdskraft. Derfor skal der indføres sociale klausuler i offentlige udbud, så virksomheder, der får ordre fra det offentlige, også tager lærlinge. Vi mener også der skal etableres praktikpladscentre, så eleverne kan få praktiske erfaringer.

DSU-formanden efterlyser, at regeringen i forbindelse med de kommende finanslovsforhandlinger sætter en stor pose penge af til, at sikre flere og bedre lærepladser. Camilla Schwalbe mener, at regeringen for længe har været optaget af de langsigtede overvejelser, og derfor har glemt at gøre noget ved de umiddelbare problemer.

”Regeringen har alt for længe været optaget af, hvordan de store regnestykker skulle se ud i 2020. Den har glemt at løse de problemer, der ligger i 2012. Derfor må det have absolut topprioritet i de kommende finanslovsforhandlinger at få flere ressourcer til området her og nu”, slutter DSU-formanden.

For yderligere kommentarer, kontakt DSU’s forbundsformand Camilla Schwalbe, på 40 95 53 00.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net