Ungdomskoalition blæser til nye finansprotester

27. oktober 2011   |   Jeres Krise - Jeres regning  |  Flere pressemeddelelser

Ny ungdomskoalition raser over finansspekulanternes fortsatte frie spil og vil råbe politikerne op og få dem til at indføre ny regulering af finansmarkederne. Det er altafgørende for at forebygge nye kriser som den, der hærger verden lige nu, mener initiativet ”Jeres krise – jeres regning”.

”Over hele verden protesterer borgere mod den ulige fordeling af krisens byrder. I Danmark er det på høje tid, at de ansvarlige for krisen også betaler deres del. Der skal ny regulering til, så ingen danskere finder sig selv i arbejdsløshedskøen på grund af spekulation og grådighed. Derfor har vi startet et nyt initiativ, der bl.a. skal sætte behovet for en international skat på finansielle transaktioner på dagsordenen overfor politikerne”, udtaler Gry Möger Poulsen, Landsformand i SF Ungdom (SFU)

”Vi ønsker at ændre det politiske klima til fordel for en mere ligelig fordeling af krisens omkostninger. Alle der kan tilslutte sig det ønske er velkomne i initiativet. Politikerne må gå sammen om at stille krav til finanssektoren, så vi en gang for alle kan få ryddet op efter krisen. De unge og de arbejdsløse skal ikke betale for finansspekulanternes grådighed. Der er brug for handling”, fortsætter Peter Hummelgaard Thomsen, Forbundsformand i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU).

Lanceringen vil foregå torsdag d. 27.10 kl. 15.00 foran Fondsbørsen i København, hvor de meget larmende Vuvuzela-horn vil blive taget i brug for at råbe både politikerne og aktiespekulanterne op.

Initiativet består af Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, SF Ungdom og en række faglige ungdomsorganisationer.

For yderligere kommentarer kontakt:

Gry Möger Poulsen, 22 27 50 09 / gry@sfu.dk

Peter Hummelgaard Thomsen, 40 95 53 00 / ph@dsu.net