Statens Pædagogiske Forsøgscenter lukker: Hvad sker der med pædagogisk innovation?

Efter Folketingets beslutning den 7. februar om at lukke Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF) næste sommer, er der opstået en række spørgsmål om, hvad der vil ske med det pædagogiske udviklingsarbejde, som centret har stået for. Københavns Kommune har blandt andre udtrykt en interesse i at fortsætte med at benytte sig af de ressourcer og kompetencer, der findes i SPF.

Dette rejser spørgsmålet om, hvor vigtigt det pædagogiske udviklingsarbejde egentlig er, og hvad konsekvenserne vil være af at lukke et center, der har spillet en central rolle i dette felt. SPF har gennem årene bidraget med innovative pædagogiske metoder og forskning, der har haft direkte indflydelse på den måde, undervisning og pædagogik er blevet udført i Danmark. Lukningen kan potentielt bremse denne form for innovation og efterlade et tomrum, der vil være svært at udfylde.

Samtidig er Københavns Kommunes interesse et tegn på, at der fortsat er et behov for den type arbejde, som SPF har udført. Det indikerer, at der måske bør findes alternative måder at fortsætte dette vigtige pædagogiske udviklingsarbejde på. Om det så er gennem kommunale initiativer, partnerskaber med universiteter eller nye statslige projekter, er endnu uklart, men det understreger vigtigheden af at finde en løsning.

Skriv en kommentar til pressemeddelelsen